Varför en pjäs om Stockmann, Aleksis Meaney?

02.02.2018 kl. 16:51
Regissör Aleksis Meaney fick en fråga för flera år sedan om han ville regissera en pjäs om Stockmann. Nu med bara någon vecka kvar till premiär konstaterar Meaney att han då inte hade en aning om hur aktuellt det skulle bli.
- Det haglar nyheter om Stockmann över oss varje dag. Vi har fått ändra i manuset flera gånger, säger Meaney.

- Redan pjäsidén kändes kul, den beskriver en dag i varuhuset under Galna Dagar, och Barbro Smeds text fångade mig direkt. Alla helsingforsare har ett förhållande till Stockmann. Ett förhållande som rymmer kärlek, hat, misstankar och mani. Varuhuset har stått i utkanten av Esplanaden i över 100 år och är en självklar del av Helsingfors stadsbild.

- Som liten pojke från Joensuu var det alltid en magisk upplevelse att gå in på Stockmann. Ur en liten knodds perspektiv såg varuhuset ut som en magnifik, magisk labyrint; ett fantasiland.

- Stockmann som varuhus har inte förändrats fastän världen omkring har gjort det och det är nödvändigtvis inte en bra sak. I pjäsen leder Stockmanns motgångar till att förändringar slutligen måste göras. Vår föreställning är rolig och absurd men också kritisk. Kritiken är ändå inte illasint utan snarare ömt nostalgisk.

Stockmann är de stora känslornas varuhus. Kan man se det i er pjäs?

- Visst! I pjäsen finns många starka och humana personligheter, bland både personal och stamkunder. Pjäsen har två huvudpersoner. Den unga idealistiska nya chefen som börjar undercover för att inte avslöja sin position och den arbetslösa skådespelerskan som extraknäcker på Galna Dagar. I pjäsen finns också tre kunder som sitter på en bänk i varuhuset och både minns det förflutna och kommenterar nuläget i koncernen.

Pjäsen innehåller mycket musik, kan du beskriva den?

- Leif Jordansson låter musikstilarna skifta så att de stöder berättelsen. Pjäsen utspelar sig i nutid men ibland gör vi tidshopp till det som varit och genom musiken stärks nostalgin. Vi bjuds på nyskriven kuplett- och kabarémusik. Jag skulle beskriva det som att Kurt Weill möter Tom Waits.

Föreställningen har premiär 17 februari 2018 men det verkar hela tiden hända saker kring Stockmann. Hur tar ni det i beaktande?

Vi vill vara up-to-date så vid behov ändrar vi i texten och i föreställningen.

LÄS MER OM PJÄSEN - BOKA BILJETTER

För att bättre förstå våra besökare samlar vi och våra samarbetspartners information om ditt besök med hjälp av cookies. 
Läs mer.

close