Svenska Teaterns intervju ur den första Första Raden med Kyllikki Forssell

07.10.2019 kl. 17:47

 

I det allra första numret av teatermagasinet Första Raden intervjuade journalisten Camilla Berggren Kyllikki Forssell med anledning av hennes stora roll i Friedrich Dürrenmatts BESÖK AV EN DAM. 

LÄS ETT UTDRAG UR INTERVJUN MED KYLLIKKI FORSSELL I FÖRSTA RADEN FRÅN 1995.
Vi publicerar utdraget med anledning av Kyllikki Forsells bortgång:

 

UTDRAG:
Kyllikki Forssell är en av finländsk teaters absoluta "leading ladies" med en lång karriär bakom sig.

”Fröken Forssell skall sluta på universitetet och söka till Svenska Teaterns elevskola".  Nicken Rönngren höll föreläsningar i välläsning för "präster och andra intresserade" på universitetet strax efter kriget och såg genast ett intressant material i "Fröken Forssell"

 -Lydig som jag var prövade jag in till teaterskolan, fast det skedde i hemlighet för pappa, Han ville att jag skulle bli antingen språklärare eller gymnastiklärare.

Kyllikki Forssell skrattar gott. Det som i tiden kallades "ungflicksdille", att komma in vid filmen eller teatern, resulterade för hennes del i en unik skådespelarkarriär...

- Det är en fantastisk känsla att verkligen kunna välja sina roller själv, säger Kyllikki Forssell.

I höst har hon valt att göra come-back på Svenska Teatern i Durrenmatts Besök av en dam med Göran Schauman som motspelare. Trots att Kyllikki Forssell gick i Svenska Teaterns elevskola blev det nämligen på Kansallisteatteri hon gjorde sitt livsverk. Enda undantaget är gästspelet som Gustav III på Svenska Teatern på 80-talet.

- Det är verkligen skojigt att spela på Svenska Teatern nu igen. Svenskan, Åbo Svenska Teater och Porin teatteri är "riktiga" gamla teatrar. Allt annat är byggt senare och akustiken har aldrig blivit lika bra i de nyare teatrarna, säger Kyllikki Forssell. Hon talar också om en alldeles speciell stämning på Svenska Teatern. 

- Stämningen är familjär, du har hela salongen som i din famn då du står på scenen. Och sen är Svenskan ju så vacker. Visst är det ljuvligt med skönhet efter tider då nästan bara teater som spelats i lador och uthus ansetts vara viktig.

Då vi talar om hennes otaliga roller är det de historiska personerna som entusiasmerar Kyllikki Forssell mest. Hon berättar med inlevelse om den tjusning och spänning det innebär att "stiga in" i en historisk personlighet, försöka sätta sig in i dennes tankesätt och förstå personens handlande. Det innebär för Kyllikki Forssells del inte bara inläsning av rollen utan även djupdykningar i lämpliga samtida verk och om möjligt vandringar i personens fotspår. En sådan rol I var den som Gustav III på Svenska Teatern på 80-talet.

- Då Calle Öhman ringde förstod jag först inte riktigt vem han menade att jag skulle spela. Nej, nej, jag vill att du skall spela kungen, sade han och jag kunde inte motstå anbudet trots att det kändes våghalsigt.

Kyllikki Forsssell säger att Gustav III var en kvinnlig man som hade besvär, han ville verka så manlig som möjligt. Då hon spelade den svenska kungen fick hon föreställa så mycket man hon kunde.

- Då manliga män har spelat Gustav III och försökt verka kvinnliga har intrycket lätt blivit litet fjantigt, jag tror att min utgångspunkt med rollen var den rätta.

Trots fascinationen för historiska personer är det nog ändå rollen som Dario Fo's Donna på KansalIisteatteri som blivit legendarisk. Pjäsen gick i tio år på samma scen och spelades på turnéer runtom i hemlandet och i Sverige.

- 350 föreställningar blev det allt som allt, minns KylIikki ForsselI. Hon spelade de fyra olika kvinnorollerna med en energi som fick publiken att baxna. Kvinnor brukar i allmänhet inte skriva idolbrev till kvinnor, men den här gången kom brev och telefonsamtal så det räckte till, minns Forssell. 

Själv har hon inte fått barn men ångrar idag inte att det blev så. Kanske är det delvis därför hon som kvinna kan visa upp en exeptionellt lång karriär som skådespelerska. Kyllikki Forssell har kunnat satsa helt och fullt på det som varit viktigast för henne i livet. 

- Jag tror att det finns en orsak varför vi kommer till världen. Och jag tror att det viktigaste i livet är att man fyller den uppgift man fått. Varje människa bör förvalta det hon fått i faddergåva, säger den legendariska skådespelaren högtidligt....


Kyllikki Forssell har lämnat oss. Många, kära minnen har vi av en kär kollega och mulibegåvad skådespelerska. Forssell debuterade på Svenska Teatern 1945 med Fedja. På bilderna ser vi Kyllikki Forssells oförglömliga rolltolkning som Gustav III (1982).
Forssell gick Svenska Teaterns Elevskola 1944-1946 och var fastanställd på teatern 1981-1983.
Forssell hade sitt 50-års konstnärsjubileum på Svenska Teatern med en uppsättning av Svärmorsdrömmen 1998. Det var också sista gången hon stod på Svenska Teaterns scen. Svenska Teatern deltar i sorgen med kolleger och anhöriga. Vi minns Kyllikki Forssell med saknad. Hon blev 94 år. Tack för allt!

 


 

Kyllikki Forssell (2.5.1925–7.10.2019) 

Svenska Teaterns Elevskola 1944-1946
Fastanställd på teatern 1981-1983

Roller under studietiden:
Malins Maria, en föräldralös flicka i Vilhelm Mobergs Vår ofödde son, prem. 14.9.1945
Augusta Friman ”Esmeralda” i Zacharias Topelius Rinaldo Rinaldini, prem. 3.1.1946
Tiggarflickan i Hagar Olssons Rövaren och jungfrun, prem. 21.3.1946
Elevskolans uppvisning 8.6.1946: Ande i scen ur Paul Raynals Graven under triumfbågen

Roller vid Svenska Teatern efter 1946:

Älvdrottningen Titania i William Shakespeares En midsommarnattsdröm, prem. 13.10.1946
Gustav III i August Strindbergs Gustav III, prem. 4.3.1982
Epifania Fitzfassenden i Georg Bernhard Shaws Miljonärskan, prem. 10.3.1983
Claire Zachanassian i Friedrich Dürrenmatts Besök av en dam, prem. 18.11.1995
Esme i David Hares Svärmorsdrömmen, prem. 8.10.1998 (Kyllikki Forsells 50-års jubileum)

David Lindström

För att bättre förstå våra besökare samlar vi och våra samarbetspartners information om ditt besök med hjälp av cookies. 
Läs mer.

close