2000 historiska porträttbilder ur Svenska Teaterns arkiv

25.09.2019 kl. 10:36

"Kung Carls jagt" av Zacharias Topelius, musik av Fredrik Pacius och regi av Emmy Ackté (Achté). I huvudrollerna John Precht (Carl XI), Ingeborg Liljeblad (Leonora), Alexis af Enehjelm (Jonathan Persson). Festföreställning på Topelius 100-årsdag. Premiär 14.1.1918. Antalet föreställningar på Svenska Teatern

Personporträtten i Svenska Teaterns arkiv består av både roll- och privatporträtt på främst inhemska och svenska skådespelare, operasångare och teaterchefer. Majoriteten av bilderna är från tidsperioden 1860–1900, medan de nyaste fotona är från 1960-talet. I samlingen förekommer också porträtt på en del utländska skådespelare och artister, som i vissa fall även har uppträtt i Finland.

– Porträtten är vackra och väldigt populära bland våra kunder, berättar arkivarie Mirva Virtanen vid SLS arkiv. Skådespelarna poserar ofta dramatiskt och iförda praktfulla scenkläder.

– Det har länge varit en vilja och ett mål för Svenska Teatern att vårt rika arkiv och långvariga historia någon dag skulle bli lätt tillgängliga också för allmänheten. Bilderna är en skatt och en viktig del av Svenska Teaterns själ. Vi är väldigt glada att Svenska litteratursällskapet möjliggjort detta, säger teaterns informatör David Lindström.

Svenska Teaterns porträttsamling finns på sls.finna.fi.
För bilderna gäller användarlicensen Creative Commons Attribution 4.0 Internationell (CC BY 4.0)

David Lindström