Adde skall få oss att skratta och må bättre

22.08.2019 kl. 13:31

Svenska Teatern gjorde en intervju efter första mötet med regissör Adde Malmberg. Intervjun publicerades i sin helhet i vår finskspråkiga repertoartidning. Här får ni den på svenska.

• Hur skulle du själv beskriva personen Adde Malmberg?

- Jag är en handelsresande i humor som har sysslat med stand up i över 30 år och då reser man runt. Numera har jag övergått till att regissera, men reser fortfarande runt till olika teatrar och försöker få dem att vara roliga. Det gäller att få dem att välja att vara roliga och våga spela komedi. Det är många som inte vågar det utan väljer att göra det allvarliga.

• Varför skrattar vi åt farser?

- Grunden till all humor är igenkänning. Vi känner igen våra misstag och svagheter.  När vi får se någon annan göra allt detta, fast lite förstorat så blir det väldigt roligt. Att få släppa loss och känna att man inte är ensam med sina tillkortakommanden är skönt. Skrattet är väldigt befriande.

• Varför har The Play That Goes Wrong blivit en så stor framgång?

- En viktig orsak är att den är brittisk, den tillhör ju en humortradition som är väldigt starkt förankrad. Det är ett gäng studenter som skapat pjäsen. De kommer alla från samma tradition som Peter Sellers och Monty Python bara för att nämna några.

- Det som är roligt i den här pjäsen är att allt går fel. Den är otroligt skickligt skriven och tekniskt exakt. Ju mer jag jobbar med den desto mer gillar jag den.

• Du har kallats för Sveriges humormästare. Är det stor skillnad mellan svensk och finsk humor tror du?

- Jag kan inte påstå det eftersom jag inte förstår finska och ingen humor är sämre än den andra. Men min känsla är att det finns en stor skillnad. Det jag kan säga är att i England har humorn en väldigt hög status. Där är det viktigt att vara rolig, det ger dig en bra position att vara en skämtare. Det gör att engelsk humor också blir bra. I Sverige har vi inte alls den attityden till de som jobbar med humor.

• Har farser och konsten att locka fram skratt låg status?

- Absolut. Humor är väldigt undervärderat. En skrattande människa är en öppen människa. Om jag får vara lite seriös anser jag att humor har en väldigt viktigt funktion att förena folk. Och vi mår bra av att ha roligt. Vi kan ta död på alla våra trauman genom ett förlösande skratt. Folk som är glada hatar inte!

- Många tycker att humor är ett medel för att säga något annat. För mig är humorn målet. Världen sluter sig allt mer, vi stänger gränser och ser snett på varandra. Här kan humorn göra en stor insats.

• Du har 40 år bakom dig i nöjesbranschen. Varifrån hämtar du inspiration?

- Jag kan inte säga exakt. Idéerna kommer över en hela tiden. Jag ser mycket teater. Jag var just i London och såg sju föreställningar.  Det finns mycket bra teater i just England. Det är en fantastisk inspirationskälla.

• Är du en garanti för att få Svenska Teaterns salong att skratta hejdlöst?

- Nej, men jag har vissa erfarenheter av hur man gör, om nu det kan kallas garanti. Det brukar fungera då man har en ensemble som verkligen vill. Jag har väldigt höga förväntningar på denna ensemble. Jag kände direkt när jag började jobba med dem att det kommer att blir bra. Era skådespelare är inte rädda. Rädsla är nämligen väldigt hämmande då man jobbar med humor. Mitt intryck av Svenska Teatern rent allmänt är också väldigt positiv. Ni har ett hus där det finns en professionalitet i alla led och det har en stor betydelse för resultatet på scen har jag märkt. Jag är väldigt förväntansfull måste jag säga.

Text: David Lindström
Foto: : Cata Portin

Adde Malmberg föddes i Lund 1955 och bor sedan 1983 i Stockholm.

Aktuell med: The Play That Goes Wrong på Svenska Teatern

Läste senast:  ”Mannen i skogen” av Jens Liljestrand (Biografi över Vilhelm Moberg)

Det här får mig att skratta:  Bra och ärlig humor. Senast Chaplins ”Diktatorn” som teaterföreställning på Odense teater i Danmark.

Personer jag mött: Har träffat både Robert de Niro och Nelson Mandela samt sjungit duett med den sovjetiske ishockeybacken Alexander Ragulin.

Dessutom har Adde kommit bort på Tivoli i Köpenhamn när han var bara fem år gammal, lyckligtvis hittades han till slut.

SE ADDE MALMBERG LIVE FRÅN TEATERNS SPELÅRSÖPPNING

LÄS MER OM PJÄSEN THE PLAY THAT GOES WRONG - KÖP BILJETTERhttps://www.svenskateatern.fi/sv/repertoar/the_play_that_goes_wrong/
David Lindström