Vi vill att du ska trivas på teatern

Vi vet att ett teaterbesök inte bara består av en givande föreställning. Det handlar även om allt runt omkring. Vi har samlat all information här under för att ni ska få en så givande kväll som möjligt på teatern. Hjärtligt välkomna till Svenska Teatern!

Besökarens ABC

Adress

Norra esplanaden 2, 00130 Helsingfors.

Biljetter

Svenska Teaterns biljettkassa finns på gatuplan, ingång från Mannerheimvägen genom Café Artist. Svenska Teaterns biljetter kan förutom i biljettkassan köpas på lippu.fi samt vid alla lippu.fi försäljningspunkter, vid Luckan i Borgå, Karis och Kyrkslätt och vid närmaste R-kiosk. 

Betalkort

Biljettkassan tar emot bankkort samt Visa-, Visa Electron-, Master- och Dinerskort. 

Frågor & Åsikter

Om du har synpunkter på något du sett på någon av våra scener eller frågor kan du vända dig till marknadsföringsavdelningen på telefon 09 6162 1246 eller skicka ett mail till vår informatör Ellen Ödahl, ellen.odahl(a)svenskateatern.fi 

Gruppbokningar

Du kan göra gruppbokningar på telefonnummer 09 6162 1433 måndag-fredag, kl 10-16. Du får grupprabatt då gruppens storlek överstiger 20 personer. Bokar du ofta grupper lönar det sig att bli teaterombud och prenumerera på Svenska Teaterns nyhetsbrev. Då får du kontinuerligt viktig information från teatern.

Kom i tid

Det är viktigt att komma i tid till teatern. Sen ankomst stör både skådespelare och publik. Möjlighet att bli insläppt  varierar beroende på föreställningen, men om du ändå skulle komma för sent, kan våra vaktmästare släppa in dig på balkongerna i mån av plats. I pausen kan du inta din egen plats. 

Kultursedlar

Teatern tar emot följande kultursedlar: Virikeseteli-fritidssedel, Smartum Liikunta- ja kulttuuriseteli och TYKY-kuntoseteli, samt kulturkort Ticket Mind & Body. Dessa gäller som betalningsmedel vid köp av biljetter. Sedlarna är personliga vilket betyder att du endast kan betala för din egen biljett.

Mobiltelefon

Självklart stänger du av din telefon innan du går in i salongen. I bästa fall lämnar du den hemma och unnar dig ett teaterbesök utan några störande inslag.

Parkering

Parkera enkelt nära Svenska Teatern. Utnyttja parkeringsförmån för två timmar i Europark:

  • Be att få krediteringsbiljett av biljettkassan på Svenska Teatern när du löser ut dina teaterbiljetter eller senast en halv timme innan föreställningen börjar
  • Tag parkeringsbiljett vid bommen när du kör in i P-Kluuvi eller P-Cityforum
  • I samband med betalningen används krediteringsbiljetten för att erhålla förmånen.

Pauser

För det mesta håller vi en paus i våra föreställningar. Våra vaktmästare och biljettkassan ger dig gärna närmare information. Pausen är ca 20 minuter, så att du hinner ta dig en kopp kaffe eller något annat gott vid våra serveringar. Gör gärna en förhandsbeställning när du kommer till teatern så kan du sätta dig vid ett färdigt dukat bord i pausen. Inringning sker tre gånger innan föreställningen fortsätter.

Premiärabonnemang

Som trogen teaterbesökare kan det löna sig att skaffa sig abonnemang. Som abonnent innehar du din givna plats på en stol i salongen vid 2-4 premiärer på Stora scenen per spelår. Dessutom får du gratis programblad och en valfri pjäs på AMOS eller NICKEN (inte premiär). Du kan vara i kontakt med vår försäljning för mer information tel. 09 6162 1433.

Läs mera om alla fördelarna med abonnemang.

Presentkort

Presentkort finns att köpa i biljettkassan på valbar summa. Presentkortet gäller enbart som betalningsmedel. Man måste själv reservera platser till önskad föreställning. Varför inte ge en upplevelse som gåva till dina kära och nära!

Programblad

Till varje föreställning gör vi ett programblad med bilder och tilläggsinformation om pjäsen. Priset varierar beronde på programmets storlek. Programmet finns till salu i biljettkassan samt hos våra vaktmästare.

Rabatter

Svenska Teatern ger pensionärsrabatt, studierabatt, barnpris och grupprabatt för grupper över 20 personer (se prislista). Som prenumerant på Svenska Teaterns Nyhetsbrev ger vi dig också vissa erbjudanden till våra föreställningar.

Servering

För att undvika köer i pausen du beställna servering i förväg på cafesvenskis.fi eller per telefon 050 3000 550, vardagar kl. 11-16. Beställningar via nätet bör göras 48 h innan föreställningen. 

Textning

Svenska Teatern erbjuder textning till valda pjäser på Stora scenen. Textningsspråket varierar beroende på föreställning (finska, engelska och/eller svenska för dig med nedsatt hörsel). Vi har ett begränsat antal texningsapparater. Du kan boka dem i förväg via teaterns biljettförsäljning. Textningsapparaterna delas ut vid höger garderob en halv timme innan föreställningen börjar. Textningsservicen är gratis. Teatern är inte ersättningsskyldig om problem uppstår på grund av tekniska orsaker.

Vaktmästare

Vaktmästarna hjälper dig gärna under ditt teaterbesök. Om det är något du undrar över kan du vända dig till dem. 

Öppethållningstider:

  • Biljettkassan är öppen måndag-lördag kl. 12-18 samt 1 h innan föreställningen börjar, tel. 09 6162 1411.

  • Gruppbokningen tar emot samtal vardagar kl. 10-16, tel.  09 6162 1433
  • Teaterns växel är öppen måndag-fredag kl. 9-16, tel. 09 6162 11. Tiderna kan variera något beroende på verksamheten i huset.
  • Teaterns kansli och marknadsföringsavdelning tar emot gäster 9.30-16.